Tłok w silniku spalinowym
Tłok silnika szczególny rodzaj tłoka połączony przegubowo (sworzniem) z korbowodem, wykorzystywany do odbierania energii mechanicznej spalanej mieszanki. Większość tłoków silników spalinowych wykonuje się ze stopów aluminium z krzemem.
Tłok spełnia wiele zadań:
uszczelnia cylinder (za pomocą pierścieni),
przekazuje siłę nacisku gazów na dalsze części mechanizmu korbowego ? do wału korbowego,
prowadzi górną część korbowodu.
W procesie produkcji przeprowadza się selekcję tłoków pod względem wymiarów i masy. Pierwsza pozwala wybrać tłok o optymalnym luzie między tłokiem a cylindrem przy ograniczonej ilości braków podczas produkcji. Druga, selekcja tłoka w zależności od masy ułatwia wyrównoważenie układu korbowo-tłokowego. Tłok funkcjonalnie dzieli się na: denko, piastę tłoka, część pierścieniową, część nośną.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/T%C5%82ok_(silnik_spalinowy)
Usterka w samochodzie
Usterka w aucie? Nie zawsze musi to oznaczać ogromny problem! Wiele z nich można naprawić łatwo i szybko, dlatego nie powinniśmy w takim przypadku od razu planować sprzedaży samochodu. Niemal w każdym pojeździe zdarzyć się mogą różne nieprawidłowości, awarie lub inne problemy, a jedyne co powinniśmy wtedy zrobić, to znaleźć osobę, która pomoże nam sobie z nimi poradzić. Może to być znajomy mechanik samochodowy lub specjalista z renomowanego warsztatu samochodowego konkretnej marki, jednak ważne jest, byśmy nie odwlekali naprawy. Jazda niesprawnym samochodem może przynieść nam wiele problemów, a nawet poskutkować kosztownym mandatem. Warto tego unikać!
Wał korbowy - budowa
Budowa wału korbowego
Czopy główne
Czopy korbowe
Przeciwciężar
Tarcza koła zamachowego
Ramię wykorbienia ? łączące czopy
Wał korbowy silnika spalinowego jest drążony, wewnątrz pod ciśnieniem jest tłoczony olej silnikowy smarujący panewki stopy korbowodu oraz czopy główne wału. W przypadku silnika dwusuwowego smarowanego mieszankowo, wał korbowy jest pełny i dzielony celem montażu łożysk tocznych przy czopach głównych i korbowych. Wały silników wysokoprężnych dwusuwowych są wykonane podobnie jak wały silników czterosuwowych (drążone). Wały silników największych (zob. silnik wodzikowy) są wykonywane z oddzielnych elementów i łączone poprzez tarcie na specjalnych prasach o dużej sile nacisku.
Na zakończeniu wału korbowego osadzane bywają elementy takie jak: koła zębate pompy oleju, napędu rozrządu, koła zamachowego, itd.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy